Den ve třídě Začít spolu má pevně danou strukturu. V mateřské škole den začíná tzv. ranním úkolem. S jeho plněním dětem pomáhají při příchodu do školky rodiče. Je to jakýsi rituál, při němž se rodič loučí s dítětem. Následují volné hry ve třídě a v centrech aktivit, průběžná svačina a ranní kruh. Během něho je příležitost se navzájem pozdravit, sdílet zážitky, komunikovat, seznámit se s programem dne a s prací do center aktivit. V závěru kruhu si děti vyberou činnost v centru aktivit, kam se posléze přesunou. Činnosti v centrech aktivit jsou ukončeny hodnotícím kruhem, který slouží pro reflexi a prezentaci výstupů práce v centrech. Před obědem stihnou děti ještě pobyt venku, který poskytuje dětem nejen příležitost k pohybu, ale také učení se. Během oběda i svačiny vedeme děti k sebeobsluze a samostatnosti, proto se děti samy obsluhují a uklízí po sobě. Během odpočinku respektujeme individuální potřebu spánku. Děti, které neusnou, se věnují klidovým činnostem. Odpoledne děti čeká ještě svačina, volné hry a následně vyzvedávání dětí z MŠ. Tento moment využíváme k pravidelné komunikaci s rodiči. Ve školách Začít spolu patří spolupráce s rodiči mezi hlavní pilíře konceptu. Spolupráce s rodiči vznikne tak naprosto přirozeným způsobem. Zapojení rodičů se postupně stává běžnou zvyklostí a pomáhá vytvořit fungující komunitu a akce, které již mají svoji tradici. Navíc se během těchto akcí tvoří nová přátelství a vztah k instituci předškolního vzdělávání dostává úplně jiný rozměr.
Vzdělávací činnost probíhá v průběhu celého dne dle stanoveného režimu dne dle zásad inovativního programu „Začít spolu.
6:15 – 8:00 | Příchod dětí do mateřské školy, ranní úkol s rodiči, předávání dětí učitelkám do třídy, volné hry a volně spontánní zájmové aktivity dětí ve třídě i v centrech aktivit, individualizace |
8:00 – 8:45 | Osobní hygiena, dopolední průběžná svačina (sebeobsluha dětí), volné hry dětí ve třídě a v centrech aktivit, pohybové aktivity |
8:45 – 9:00 | Ranní kruh, ranní pozdrav |
9:00 - 9:30 | Činnosti v centrech aktivit (činnosti a aktivity dětí řízené či nepřímo řízené učitelkami ve třídě i v centrech aktivit, individualizaci, řízené i nepřímo řízené aktivity), hodnotící kruh |
9:30 -11:30 | Osobní hygiena, příprava na pobyt venku, pobyt dětí venku, příp. náhradní činnost |
11:30 -12:15 | Příprava na oběd, oběd (sebeobsluha dětí při nabírání jídla + výdej jídla v okénku), osobní hygiena dětí |
12:15 -14:00 | Odpočinek dětí respektující rozdílné potřeby dětí, popř. spánek Individuální práce s dětmi s nižší potřebou spánku, centra aktivit |
14:00 -14:30 | Odpolední průběžná svačina (sebeobsluha dětí), osobní hygiena |
14:00 -16:15 | Volné hry dětí ve třídě a v centrech aktivit (zaměřené především na hry, zájmové činnosti a pohybové aktivity dětí, v případě vhodného počasí mohou probíhat na zahradě mateřské školy) |
A ještě jinak :)
6.15 - 8.45 Příchod - svačina
- zdravíme se, vítáme se s úsměvem
- ranní úkol s rodiči
- vybíráme hračky dle svého zájmu z různých koutků třídy
- spontánně si hrajeme ve třídě i v centrech aktivit
- společně, ve skupině či individuálně modelujeme, kreslíme, lepíme, vystřihujeme, skládáme
- objevujeme a děláme pokusy
- provádíme logopedická a grafomotorická cvičení, čteme
- cvičíme, hrajeme pohybové hry
- uklízíme hračky a pomůcky
- trénujeme naše školková pravidla chování
- svačina je průběžná a sebeobslužná- dodržujeme hygienická pravidla, máme možnost výběru velikosti porce, máme možnost se samostatně obsloužit, celý den dodržujeme pitný režim
8.45 - 11.30 Centra aktivit - oběd
- v ranním kruhu společně přivítáme nový den, přejeme oslavencům, sdělujeme si pocity, zážitky, dozvíme se úkoly do center aktivit
- pracujeme v centrech aktivit - hrajeme hry s různým zaměřením (smyslové, didaktické), hledáme poučení v knihách, počítáme, hrajeme si s písmenky, porovnáváme, přiřazujeme, posloucháme hudbu, příběhy, přednášíme,vyprávíme, zpíváme, zařazujeme tvořivou dramatiku, bádáme, cvičíme, zkoumáme a objevujeme
- hodnotící kruh - zjistíme, co se kdo naučil a co zvládl, můžeme se rozhodnout zítra zkusit to samé, co kamarád a nebát se
- pracujeme podle našeho uceleného ročního školního plánu
- chodíme na vycházky, výlety, výstavy, divadla
- dáváme co největší možnost spontánního pohybu a her na školní zahradě
11.30 Oběd - odchod
- obědváme - máme možnost výběru velikosti porce
- před odpočinkem posloucháme pohádku, hudbu, relaxujeme
- přejeme si příjemný odpočinek, máme u sebe plyšového mazlíčka z domova
- odpočíváme
- starší děti se věnují klidným činnostem, abychom nebudili odpočívající kamarády, přpravují se ,,na školu"
- vstáváme
- svačíme
- hrajeme si a vybíráme činnosti do rozchodu dle svého zájmu po celé třídě i v centrech aktivit
(viz. Školní řád mateřské školy Školní řád 2024 - 2025 str..docx Typ: DOCX dokument, Velikost: 97.62 kB)