Filozofií naší MŠ je škola rodinného typu s úzkými vazbami na rodiče. Základem je prožitkové učení inovativního vzdělávacího programu „Začít spolu“, který je svým obsahem a zaměřením naší práci a nastavení všech zúčastněných velmi blízký.
Mateřské školy, Skuteč, Osady Ležáků 767, okres Chrudim
„KAMARÁDI Z VESELÉ ŠKOLKY“
pro školní roky 2017 - 2021
„Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Jako hostitel mám radost z toho, že jsi přišel. Dokud budeš u mne, chci se o tebe starat a dávat ti sílu, abys odcházel s radostí v srdci. Dokud ti budou zvyky tohoto kraje cizí, můžeš se je učit se mnou“
J.Prekopová, CH.Schweizerová
Zpracovala: Mgr. Pavlína Pokorná ředitelka MŠ a kolektiv pedagogických pracovnic MŠ
Vydaný: 31. 8. 2017
Aktualizace č. 2: 30. 8. 2019
Schváleno a projednáno: Pedagogickou radou 30. 8. 2019
Platnost: od 1. 9. 2019
Školní vzdělávací program je zpracován se záměrem dlouhodobější vize jeho plnění, cca 3 roky. Zkušenosti však ukázaly, že jeho podoba nemusí být trvalá a konečná, může se měnit, vyvíjet a dotvářet podle aktuálních podmínek. Celý vzdělávací proces ovlivňují děti, pracovníci školy a rodiče.
Č. j. MSOLS33/2017
1.1 Identifikační údaje o mateřské škole
1.2 Součásti školy
2.1 Obecná charakteristika mateřské školy
2.2 Filozofie mateřské školy
2.3 Poslání mateřské školy
2.4 Hlavní strategie školy
3.1 Věcné podmínky
3.2 Životospráva
3.3 Psychosociální podmínky
3.4 Organizace zajištění chodu mateřské školy
3.5 Řízení mateřské školy
4.1 Podmínky pro přijímání dětí
4.2 Třídy mateřské školy
4.3 Průběh dne v mateřské škole s prvky alternativního programu „Začít spolu“
5.1 Školní vzdělávací program
5.2 Charakteristika školního vzdělávacího programu s prvky programu „Začít spolu“
6.1 Školní vzdělávací program „Kamarádi z Veselé školky“ - charakteristika obsahu
6.2 Vzdělávací obsah – integrované bloky – charakteristika
6.3 Doplňkové aktivity pro hlavní vzdělávací nabídku
6.4 Vzdělávací obsah pro děti mladší tří let
Evaluační systém
7.1 Hlavní cíl a smysl evaluace
7.2 Plán evaluace
7.3 Zodpovědnost za evaluaci
7.4 Hodnocení výsledků činnosti
Přílohy ŠVP
„Desatero pro rodiče dětí předškolního věku “
„Desatero dobrých rad, které usnadní Vám i Vašemu dítěti nástup do mateřské školy “
Školní vzdělávací program s názvem „Kamarádi z Veselé školky“ volně navazuje na minulé, které byly pod názvem „Kamarádi přírody“ a „Jsme rádi na světě“ plněny. Vzhledem k typu otevřeného dokumentu, jakým je ŠVP, jsme se rozhodli pro doplnění a částečné přepracování ŠVP z důvodů většího začlenění prvků alternativního programu „Začít spolu“ a ekologických aktivit ve škole, ale také dalších oblastí vzdělávání. Tomu odpovídají i naše tři propracované dlouhodobé projekty, na kterých se snažíme stavět a rozvíjet je. Jde o „Malého zahradníčka“, „Celé Česko čte dětem v naší mateřské škole tak trochu jínak“ a ,,Žijeme zdravě, chceme být zdraví“. V souvislosti s profilací mateřské školy na projekty a začleňováním prvků alternativního programu Začít spolu je tento způsob plnění ŠVP vhodným.
Vzdělání uskutečňujeme v naší mateřské škole ve všech činnostech v průběhu dne. Prostředí, které se snažíme vytvářet je takové, v němž se dítě cítí bezpečně, jistě, radostně a spokojeně. Projevuje se, baví a zaměstnává přirozeným dětským způsobem.
Využíváme odpovídající metody a formy práce. Prožitkové a kooperativní učení a činnosti, které jsou založeny na zážitcích dítěte, radosti z učení, podpory zvídavosti, potřebě objevovat s prvky alternativního programu „Začít spolu“. Také situační učení využívající situace, praktické ukázky je nedílnou součástí forem práce. Spontánní sociální učení jako přirozená nápodoba a získávání vzorů učení je také zařazována do běhu vzdělávání v mateřské škole.
Aktivity, které v předškolním vzdělávání uplatňujeme, jsou spontánní, řízené i nepřímo řízené. Práce probíhají ve skupině či individuálně. Učení, kdy jsou do dětí „nalévány“ hotové poznatky a slovních poučení nepreferujeme. Naopak se snažíme ve všech činnostech o prvky hry, tvořivosti a experimentování v inovativním programu Začít spolu. Frontální výuka je zastoupena ve společném ranním, komunitním či hodnotícím kruhu, kde se děti společně dozvídají formou motivace a společného nadšení náměty a úkoly dne, prožívají významné dny svátků a narozenin, či emoce druhých.
Ke splnění vytyčených rámcových cílů a respektováním principů vzdělávání na naší mateřské škole jsme stanovili tento vzdělávací obsah. Je rozpracován tak, aby bylo dosaženo všech kompetencí, kterých by dítě mělo zpravidla dosáhnout při ukončení docházky do mateřské školy. Jsou formulovány jako výstupy. Při plánování vzdělávání budeme vycházet z integrovaných bloků. Integrované vzdělávání představuje model přímé práce s dětmi, který nejlépe odpovídá přirozené mentalitě, vzdělávacím potřebám a možnostem dětí předškolního věku. Témata a vzdělávací záměry jsou promítnuty do nabídky odpovídající konkrétně cíleným promyšleným činnostem a hrám. Součástí každého integrovaného bloku je také vzdělávací nabídka činností.
Program je uspořádán do tří hlavních školních integrovaných bloků, které nastiňují tematické okruhy vzdělávacího obsahu v návaznosti na přírodní cyklus a život okolo nás.
Z nich vyplývají dílčí tematické bloky, které jsou rozpracovány učitelkami na jednotlivých třídách. Z nich se pak odvíjí možná podtémata. Možná podtémata jsou dětem blízká. Jsou odvozena z přirozeného cyklu ročních období, z přírodních zákonitostí, společenských situací, které jsou s nimi spojeny. Bezprostředně tak souvisí s každodenní realitou života dítěte a jsou tak citlivě vložena do posloupnosti celého roku. Názvy možných podtémat uvedených v ŠVP vyjadřují pouze tematické oblasti, kterým se mají učitelky s dětmi věnovat pracovat s nimi na úrovni třídy. Učitelky si mohou možná podtémata pojmenovat svými názvy, které budou vyjadřovat např. motivační propojení jejich TVP apod. a zařazovat je dle potřeb dětí, na základě aktuální situace v přírodě apod. K jednotlivým dílčím tematickým blokům a jejich podtématům si učitelky ve svých třídách stanovují dílčí cíle, očekávané výstupy, z nich vyplývající konkretizované výstupy a již zcela konkretizovanou nabídku vzdělávacích činností, které jsou uvedeny v obecnější podobě v charakteristice školních integrovaných bloků a prostřednictvím kterých dětem vytvářejí co nejlepší podmínky pro jejich vzdělávání.
ŠVP je vypracován pro nejstarší věkovou skupinu dětí.
Učitelky si pro mladší dětí si vybírají možná podtémata podle věku a schopností dětí. Učitelky dětem ve své třídě také přizpůsobují vzdělávací nabídku, výstupy a způsoby směřování k dílčím kompetencím.
Školní integrované bloky nemají přesné časové vymezení (délku trvání), určují si je na základě podmínek samy učitelky.
,,BARVIČKOVÉ ČAROVÁNÍ VE VESELÉ ŠKOLCE"
1.1 Dílčí tematický blok
BAREVNÉ DNY VE VESELÉ ŠKOLCE
1.2 Dílčí tematický blok
JAKÉ TAJEMSTVÍ SKRÝVÁ ZAHRADA, POLE A LES?
1.3 Dílčí tematický blok
PODZIMNÍČKOVO ČAROVÁNÍ VE VESELÉ ŠKOLCE
,,PANÍ ZIMA ČARUJE VE VESELÉ ŠKOLCE"
2.1 Dílčí tematický blok
VESELÁ ŠKOLKA SE TĚŠÍ NA JEŽÍŠKA
2.2 Dílčí tematický blok
BÍLÉ KRÁLOVSTVÍ VESELÉ ŠKOLKY
,,SLUNÍČKO, VSTÁVEJ, BARVIČKY DO VESELÉ ŠKOLKY DÁVEJ "
3.1 Dílčí tematický blok
VESELÁ ŠKOLKA PROBOUZÍ SLUNÍČKO
3.2 Dílčí tematický blok
ZROD ŽIVOTA VE VESELÉ ŠKOLCE
3.3 Dílčí tematický blok
MALÍ OBJEVITELÉ Z VESELÉ ŠKOLKY
Na dešti v září rolníkovi velmi záleží.
Od Panny Marie Sedmibolestné teplota rychleji poklesne.
Svátek má Jolana
Zítra má svátek Ludmila
Státní svátky a významné dny na zítřek:
Slunce vychází:6:31
Slunce zapadá:19:10